Orebic en Hvar - Reisverslag uit Hvar, Kroatië van Angelique Ham - WaarBenJij.nu Orebic en Hvar - Reisverslag uit Hvar, Kroatië van Angelique Ham - WaarBenJij.nu

Orebic en Hvar

Door: AngelgoesMadagascas

Blijf op de hoogte en volg Angelique

07 Juni 2012 | Kroatië, Hvar

We zetten onze tent op in Orebic. Met de zee op de achtergrond en zicht vanuit de tent op zee en de maan zijn we in slaap gevallen. Dit is toch wel het mooiste plekje wat we hebben gehad. En deze valt qua prijs ook nog mee, met een kaart van ACSI is het 18 euro per nacht. De vorige camping was 30 euro per nacht. En we hebben geprobeerd te onderhandelen maar helaas, dat lukt hier niet. Maar Sas is niet voor 1 gat te vangen. En al snel heeft ze iemand geregeld die een ANWB goldcard heeft. Dan is een overnachting maar 15 euro. We besluiten voor 3 nachten 55 euro te geven en met de toeristen belasting erbij wordt het 60 euro. Hebben we toch mooi 30 euro uitgespaard. Vandaag gaan we Orebi en Korula verkennen. Grappig is trouwens ook dat op ieder eiland de dorpjes aan 1 kant zijn gebouwd. Het zuiden. Dit vanwege de koude luchtstroom Bora die hier over waait. Orebi is een kustdorp aan de voet van de heuvels. Eeuwenlang was scheepvaart hier de belangrijkste economische activiteit. Het dorp leverde dan ook generaties matrozen en kapiteins. Op alle wereldzeeën hebben ze hun faam bewezen. En nu hebben ze zich teruggetrokken in hun mooie huizen. We nemen de ferry naar Korula. Korula is weer een mooie oude stad. Een pareltje dat onbeschadigd het woelige verleden heeft getrotseerd. Het is prachtig maar erg klein. Dus binnen een uur hebben we het gezien. We nemen de ferry terug en lopen naar de camping. Daar genieten we nog van de rust en het mooie weer. Ik val weer heerlijk in slaap met de zee op de achtergrond. Maar 's nachts worden we wakker, het stormt en het regent keihard. Gelukkig blijkt onze tent ook storm proof. 's Morgens lijkt alles weer opgeklaard te zijn, dus willen we op ons gemak ontbijten. Sas maakt de tafel klaar voor ontbijt en ik begin met de tent op te ruimen. Maar dan begint het keihard te regenen. Shit, de tent is half afgebroken en het ontbijt wordt kletsnat. Oke, dan gaan we toch maar in de half afgebroken tent ontbijten. We lachen erom en het is best gezellig binnen. We hebben gewoon ontbijt op bed. We breken de tent nat op om naar het volgende eiland te gaan "Hvar". We moeten een stuk terug rijden naar het vaste land en nemen weer de grensovergangen en dan de ferry. We zijn op Hvar. De naam van dit eiland betekent de lange. Met zijn lengte van 68 km en zijn gemiddelde breedte van 11 km is Hvar het bekendste en verleidelijkste eiland van de Adriatische zee. En schijnbaar 1 van de mooiste eilanden ter wereld. En dat gaan wij nu checken. We komen laat aan op de camping. We hebben er toch ruim 7 uur over gedaan om op Hvar te komen. Dus snel die natte tent opzetten. En dan lopen we 4 km naar het stadje. Dat is ook weer een prachtig oud dorpje. We slenteren wat rond en zien hele luxe jachten in de haven liggen. Wat is het hier decadent. Komen wij aan, we lijken in onze kleren wel zwervers. We vinden een restaurantje wat meer bij ons past. In een zijstraat en niet te duur. Hier genieten we van een heerlijke maaltijd en het prachtige weer. Want we kunnen tot half 11 toch nog heerlijk buiten zitten. Om 11 uur nemen we het busje terug naar de camping en sluiten we de dag weer af. Uitslapen is er hier niet bij want de zon staat pal op onze tent. En om 7 uur brand ik de tent uit. Pff dit wordt weer een warme dag. We ontbijten op ons gemak en dan begint onze klim weer naar het stadje. En daar is het eigenlijk veel te warm voor dus we besluiten te gaan liften. En we hebben eigenlijk meteen beet. Deze vriendelijke man laat ook meteen een prachtig uitkijkpunt zien en tevens waar hij woont. We worden aan de rand van het oude dorpje afgezet. Perfect, want nu kunnen we meteen een bootje zoeken die ons naar 1 van de mooie eilanden kan brengen. En ook hier kan over de prijs worden onderhandeld. Ach, die mannen kunnen ons bijna niets weigeren. Het is inderdaad mooi. Maar ik ben bang dat ik al te veel van de wereld heb gezien. En ik blijf erbij, niets kan tegen de San Blas op. Maar we vinden toch nog een mooi plekje waar we helemaal alleen zijn. Heerlijk. Het is bloedheet en daarom lijkt het water ijskoud. Maar het water is 20 graden. Ik zet mijn snorkel op (Thnx Linda) maar helaas ook onderwater valt het tegen. Het water is prachtig blauw en helder maar ik zie weinig vissen. Ik denk dat ik het ergens anders moet zoeken. Misschien heb ik morgen meer geluk. Rond 5 uur varen we terug en brengen de rest van de avond weer door in het plaatsje. Hier hangt een super goede en leuke sfeer en het is weer echt genieten. Vandaag hoeven we niet vroeg ons bed uit. Maar ja, die zon. Om 7 uur is het hier al 25 graden. Vandaag wordt het een strand dagje. Maar voordat we gaan willen we onze camping betalen. Dus we gaan weer op zoek naar Nederlanders met een ANWB goldcard. Yes, we hebben er 1 gevonden. Voor het geld dat we uitsparen kunnen we vanavond weer eten. En dan op naar het strand. We beginnen op het stand Dubovica. Maar om er te komen moet je eerst een geitenpadje naar beneden. Het is dat er een local ook naar beneden gaat maar anders hadden we het denk ik niet genomen. Maar het is prachtig. Het ligt verscholen en er staan, op het eerste gezicht, wat verlaten huizen. We hebben een privestrand voor een tijd lang. Geen wonder ook want je ziet het strand vanaf de weg niet liggen en je moet best een flinke klim maken. Hier trek ik weer mijn flippers aan en zet mijn snorkel op. En ja hoor, hier heb ik meer geluk. Dit is echt een mooi plekje. We hebben een prachtig uitzicht en een boom die schaduw geeft. Maar rond 2 uur vinden we het toch tijd om naar het volgende strandje Zarae te gaan. Hier loopt wel een weg naar beneden maar hij is wel erg steil en smal. Daar aangekomen gaan we maar een drankje drinken in een strandtentje. Het strand is prachtig maar er is nergens schaduw en het is echt te heet. Hier kun je alleen van 6 tot 8 's morgens en van 6 tot 8 's avonds in de zon zitten. Dus op naar het volgende strand Milna. Dit is niet echt een heel mooi strand maar we kunnen hier wel heel goed en goedkoop eten. En we krijgen ook nog van de aardige eigenaar een Kroatische proseco aangeboden. Heerlijk. We rijden terug naar de camping en ruimen onze auto al zoveel mogelijk in zodat we morgen alleen onze tent hoeven af te breken. Want we moeten er op tijd uit. We willen de veerboot van 7.45 uur halen om zoveel mogelijk tijd in Spilt door te brengen. Want missen we die dan gaat de volgende pas erg laat. Dus we duiken op tijd onze tent in.

• 07 Juni 2012 - 19:57

Linda:

Graag gedaan Angel :-) Jammer dat je er niet veel visjes mee zag. En inderdaad, de San Blas heb ik ook nog niet overtroffen en vraag me af of dat ooit nog gaat gebeuren....!! x Lin

• 07 Juni 2012 - 21:01

Simon:

Geweldig om te lezen hoe slim jullie reiskosten weten te besparen! Dat jullie met zijn tweetjes door de toiletpassage gingen heeft me lang doen lachen; dat van die ANWB-goldcard vond ik slim (zal er ook eentje aanschaffen, haha).
    In mijn 'te bezoeken plekken' noteer ik sommige plaatsen die jullie beschrijven, kortom: ik reis in gedachten mee!
    Groetjes, Simon (en nogmaals dank voor het mailtje!)

• 08 Juni 2012 - 15:03

Je Moeder.:

Heel slim van jullie goed afdingen, want je moet nog een week hé.
    Ga zo door,Groetjes mam.

• 10 Juni 2012 - 14:39

Albert:

Tjonge, overal afdingen! Ze verdienen ook niks aan jullie.
    Ben benieuwd naar de foto's...

• 13 Juni 2012 - 18:54

Sabine:

ohhh wat klinkt het allemaal weer super!! heerlijk hoor! krijg ook zin om daarheen te gaan! toch thailand maar annuleren? ;-0
    tot gauw! liefs