Georgië - Reisverslag uit Valkenswaard, Nederland van Angelique Ham - WaarBenJij.nu Georgië - Reisverslag uit Valkenswaard, Nederland van Angelique Ham - WaarBenJij.nu

Georgië

Blijf op de hoogte en volg Angelique

12 Mei 2019 | Nederland, Valkenswaard

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na een lange tijd ga ik toch weer voor het avontuur. Dit keer Georgië. Het is helaas niet helemaal meer onontdekt want "Wie is de Mol" is me helaas voor geweest. Maar zonder al te veel voorbereiding van onze kant zal het toch wel een avontuur worden. 1,5 week van te voren heb ik globaal een route uitgestippeld en ook maar meteen overnachtingen erbij gezocht. Tja, ik ben natuurlijk al op leeftijd en hou ondertussen wel van wat luxe. De auto komt echt op het laatste moment omdat we zitten te twijfelen of we een gewone auto of 4x4 gaan huren. Om erachter te komen of we wel een 4x4 nodig hebben kijken we op geocaching wie van de cachers er in Georgië zijn geweest om die maar eens aan te schrijven wat hun van de wegen vinden. Eigenlijk komt het erop neer dat de wegen gewoon weg slecht zijn en je eigenlijk een auto die wat hoger op zijn wielen staat nodig hebt. Maar degene die wel een 4x4 had gehuurd durfde het zelfs met een 4x4 niet aan om door te reizen en voor een omweg heeft gekozen. Het wordt, ook vanwege de prijs, toch een gewone auto. Voor de zekerheid sluiten we alle verzekeringen die de autoverhuurbedrijf heeft maar af en vragen voor de zekerheid of we ook "off the road" verzekerd zijn.
Dan is het nu dus tijd om me een beetje in te lezen in Georgië en uit te vogelen hoe deze site ookal weer werkt.

Georgië, het moet één van de mooiste landen op aarde zijn. Voor iemand die al heel wat heeft afgereisd is dat wel een uitdaging. Ik ga het samen met Paul beleven.
Voor mijn gevoel gaan we een verre reis maken maar alles is minder waar. We bijven in Europa ! Georgië ligt precies op de grens tussen Azië en Europa. Geografisch gezien ligt Georgë (voor het grootste deel) in Azië. Maar cultuurhistorisch gezien behoort Georgië toch echt tot Europa. Hun zeer gecompliceerde geschiedenis, met invloeden uit Italië, Turkije, Perzië, Rusland en Mongolië, is terug te vinden in de cultuur, architectuur en kunst.
Georgië heeft de meest magnifieke landschappen, van de sneeuwtoppen van het Kaukasusgebergte (5200) tot aan de stranden van de subtropische Zwarte Zeekust. En tussen deze 2 extreme in liggen onherbergzame bergen, prachtige groene valleien, semi-steppen en uitgestrekte vlaktes. Met prachtig bewaard gebleven oude kerken, kloosters, kastelen en burchten moet het wel een prachtig land zijn.
Het land bestond tot het begin van de 11e eeuw uit meerdere koninkrijkjes. Een van de belangrijkste koningen was Mirian van Kartli die zich in de 4e eeuw door de heilige Nino liet bekeren tot het christendom. Koning Vakhtang van Kartli (447-502) wordt gezien als de Vader van de Natie, hij verhuisde de hoofstad van Mtskheta naar Tbilisi. De eeuwen daarop werd het land door meerdere heersers en volkeren veroverd. De laatste bezetters waren de Russische tsaren voordat het land werd ingelijfd bij de Sovjet-Unie. Op 9 april 1991 werd Georgië een zelfstandige democratische republiek.
Dat het nog niet helemaal veilig is in Georgië komen we pas achter als Albert me op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken wijst. Ach, een kleinigheidje blijf je houden. Abchazie en Zuid-Ossetië heeft de onafhankelijkheid uitgeroepen. En deze Regio's worden vooralsnog alleen door elkaar en door Rusland, Nicaragua, Venezuela en Transnistrië erkend.
Wij zullen nadat wij een zeer gedetaileerde wegenkaart hebben gekocht en onze route nog eens hebben bekeken niet in deze gebieden komen zolang we maar niet van de hoofdweg afwijken of verdwalen ;-).

Ik ben erg benieuwd wat Georgië me gaat brengen. Over een paar dagen is het zover en vliegen we erheen. Ik ga jullie op de hoogte houden.

Groetjes
Angelique

• 12 Mei 2019 - 16:02

Ria En Jan Van Den Bosch.:

Ria v d Bosch je weet wel van de huishoudelijke dienst wenst jullie een fantastische reis die we graag willen volgen groetjes van ons.

• 12 Mei 2019 - 16:06

Riet:

Heel veel plezier en geniet van deze lang gekoesterde reis. Ik verheug me nu al op je volgende verslag. Fijne vakantie.
    Groetjes Riet

• 13 Mei 2019 - 10:47

Mieke Luijten:

Het lijkt mij wel heel spannend en tegelijk ontspannend als je dit verslag leest. Het mooie van de natuur en de rustige omgeving maar soms ook en grillig land. Maar we gaan de verslagen lezen een hele fijne vakantie.

• 14 Mei 2019 - 15:16

Carola:

Angelique en Paul, we wensen jullie een onvergetelijke reis en gaan jullie avontuur zeker weer volgen. Dat het een schitterend land is hebben we inderdaad bij wie is de mol kunnen zien. Geniet ervan en reis voorzichtig