On the move - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Angelique Ham - WaarBenJij.nu On the move - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Angelique Ham - WaarBenJij.nu

On the move

Blijf op de hoogte en volg Angelique

17 Oktober 2013 | Thailand, Bangkok

Maandag 14 oktober 2013 begint mijn avontuur. Dit keer samen met Paul. We vliegen op Bangkok, Thailand (is natuurlijk goedkoper, jullie kennen me ) maar gaan rondtrekken in Cambodja. En we hebben er zin in.
Toch ga ik met een raar gevoel op vakantie. Ik weet namelijk niet wie van mijn collega's ik nog zal zien na mijn vakantie. Met deze reorganisatie is het afwachten wie waar is. Maar goed, daar ga ik de komende 5 weken niet aan proberen te denken. Na de reistijd naar het vliegveld de nodige vlieguren (13) en wachttijd in Abu-Dhabi, hadden we het eigenlijk wel gehad toen we landen. Maar toen moesten we nog naar onze hostel. Volgens onze bijbel (dit keer de trotter) kon dat met een shuttle bus. Ja ja, makkelijker gezegd dan gedaan. De eerste wuifde ons weg en spraken niet eens Engels. Toen zijn we maar in een bus gestapt die gratis was. Eerst dachten we dat het nooit goed zou komen want het leek wel een industrieterrein waar we doorreden maar de laatste halte bleek een busstation te zijn waar we een klein busje vonden die naar de stad reed. We werden op een druk kruispunt neergezet. Oke, en nu. Het is ondertussen alweer 2 uur verder en wat we willen is een bed. We hebben het gehad en nemen voor het laatste stuk een taxi. Maar blijkbaar verdienen ze hier goed want de eerste 2 die ik vraag willen niet eens daar naar toe rijden en dan heb ik het niet eens over de prijs gehad. We vinden er 1 die ons wel brengt en kunnen eindelijk na in totaal 25 uur onderweg naar bed.
Om het ritme op te pakken gaan we rond 9 uur ontbijten. Het ziet er bij daglicht allemaal een stuk leuker uit. We hebben een leuk hostel op een top lokatie. Jammer dat het weer druilerig is maar we gaan toch op pad. We lopen door een wijk waar veel kleermakers zitten en vragen naar de prijzen. Deze lopen erg uiteen. Ze zeggen dat het aan de kwaliteit ligt maar bij de meeste is dat aan het stof niet te zien en te voelen. We gaan voor degene met de meest redelijkste prijs. Een goede kwaliteit stof en niet te duur. Paul moest een nieuw pak hebben en hier heb je dus een compleet op maat gemaakt pak (met stropdas en op maat gemaakte overhemd) voor ruim 100 euro. Tijd dat ik me ook maar eens ga verwennen, ik heb nog nooit een handgemaakt pak gehad. We worden van alle kanten opgemeten en kiezen de stoffen uit voor het pak en de overhemden. 'S avond moeten we terug komen om te passen. We hebben nu nog de hele middag om rond te kijken. We lopen een tempelcomplex binnen en het is echt prachtig om te zien. Als we op straat lopen worden we aangesproken door een tuktuk chauffeur of we meer tempels willen zien. We spreken een prijs af en gaan naar een tempel die maar 1 keer per jaar open is. De boedha heet lucky, maar ik geloof dat wij geluk hebben want 2 verschillende personen bevestigen dat deze tempel ook echt maar 1 keer per jaar open is. Daarna gaan we naar een kleermaker maar deze heeft zo'n hoge prijzen dat we hier zo klaar zijn. Wat blijkt nu, die chauffeur krijgt benzinegeld en drinken als hij klanten levert en daarom brengt hij ons voor nog geen euro overal naar toe. We bezoeken ook een tempel waar een mega grote staande boedha staat. Super mooi om te zien. Daarna terug naar de hostel want we moeten weer naar de kleermaker om te passen. Ze hebben nu dus al een broek in elkaar en een gedeelte van het jasje. Het is echt mooi om te zien dat het jasje uit verschillende laagjes bestaat. Alles wordt nu op de milimeter nauwkeurig bekeken en veranderd. Aan het jasje worden de mouwen gezet en hier en daar nog wat aanpassingen gedaan. Na het eten moeten we weer terug om het overhemd te passen. En eten kun je hier ook goed. Loempias, soep, rijst met zeevruchten een cola en smooty voor nog geen 6 euro. Als we terug kijken op onze eerste dag in Bangkok hebben we het niet slecht gedaan en daarom gaan we tevreden slapen.
We worden om 7 uur wakker maar het onweert zo hard dat het wel lijkt alsof we in de bergen zitten. We draaien ons nog maar een keer om. Na het ontbijt gaan we weer op stap. De hostel ligt in de oude kern dichtbij de rivier. Als we op ons balkon staan zien we een oud thais gebouw en een stuk verderop een wolkenkrabber. Echt alles staat hier door elkaar. Rond 9 uur gaan we op pad en de bedoeling is om met de boot naar 2 markten te gaan. Maar we lopen eerst verkeerd en als we wel de juiste richting hebben gevonden begint het weer te regenen. Als we even stil staan om naar de plattegrond te kijken worden we geholpen door een vriendelijke man. Deze begint over tempels die we niet mogen missen en ook weer over de tuktuks die goedkoop voor je rijden als je 1 winkel in gaat. We besluiten om toch maar een tuktuk te nemen want het begint steeds harder te regenen en dan is op de boot zitten ook niet echt prettig. Maar onze tuktuk blijkt ook niet echt waterbestendig en houdt ermee op. Maar geen nood want zijn broer rijdt ook een tuktuk dus binnen no time hebben we van tuktuk gewisseld en kunnen we weer verder. We krijgen weer prachtige tempels te zien en toch weer andere als gisteren. En we gaan natuurlijk weer naar een kledingwinkel. Maar we weten langzamerhand hoe we weer zo snel mogelijk buiten staan. Onder tussen is het echt heel hard gaan regenen en iemand bij de tempel verteld dat het in Bangkok echt een probleem aan het worden is. Het regenseizoen duurt nu ook al langer dan normaal. En overal waar je komt sta je tot je enkels in het water. Dus brengt de tuktuk chauffeur ons naar een sieradenwinkel. Hier zien we de ruwe stenen tot mooie ringen transformeren. En de geslepen stenen waren ook nog eens niet zo duur daar in tegen vond ik een complete ring weer wel aan de prijs. Hierna brengt hij ons naar nog een winkel maar nu hebben we genoeg van de winkels en dat merkt hij dus hij brengt ons naar de laatste tempel. Maar klagen mogen we niet want we hebben heel wat km afgelegd en prachtige tempels gezien voor nog geen 50 euro cent. Na de tempel lopen we naar de Thewet flower market. Het is een leuke markt waar weer vanalles te koop is en je daarna eigenlijk weer voor een tijdje hebt gegeten en gedronken. Dat hier mensen niet ziek worden is bijna niet te begrijpen. We nemen de River Express naar de volgende markt. Dit is echt een uitkomst. Een super snelle, aangename en goedkope manier van verplaatsen. Daarbij een leuke tocht om Bangkok van een andere manier en gezicht te leren kennen. Als we bij de pier uitstappen zien we dat het water echt hoog is komen te staan. Het is al een tijdje opgehouden met regenen maar hier staan de winkels dichtbij de rivier gewoon onder water. We komen uit bij Wat Pho. Dit is de oudste en grootste tempel van Bangkok. We zien er best veel van maar binnen zullen we niet mogen want je moet hier correct gekleed zijn. En met onze kleding stijl gaat dat dus niet lukken. Maar wat we zien is prachtig. Op naar Pak Khlong Market dit is een gigantische markt en heeft ook prachtige bloemen. Nadat we hier onze ogen weer de kost hebben gegeven gaan we met de River Express weer terug richting hostel. We gaan nog 1 keer naar de klerenmaker om de pakken te passen, welke al echt super mooi zijn geworden, en deze zullen dus helemaal klaar zijn als we terug komen uit Cambodja. Dan nog even de avond afsluiten met heerlijk thais eten en snel naar bed want morgen gaan we de grens over naar Cambodja en deze trip zou 11 uur duren dus we vertrekken op tijd.

• 18 Oktober 2013 - 19:32

Riet:

Hoi Angelique en Paul,

Nou Angelique we kunnen je reisverslagen weer volgen, het begin is weer gemaakt. Op onweer en regen zitten jullie natuurlijk niet te wachten. Op naar Cambodja. Veel plezier en heel veel genieten van de cultuur en bezienswaardigheden.

Groetjes Riet

• 20 Oktober 2013 - 19:49

Carola:

Hoi Angelique en Paul,

Wat leuk om wat van jullie horen. Ja dat lange reizen blijft als je zo ver weg gaat. Ben benieuwd naar de pakken, maar mooi toch hoe jullie kunnen zien hoe ze gemaakt worden. Jammer van het weer maar ook dat gaat weer over. Geniet ervan en laat ons weer mee genieten met je geweldige verhalen.

Groetjes Mark en Carola

• 21 Oktober 2013 - 09:06

Annie Van Ham :

Hallo Angelique en Paul.

Heel het verslag goed gelezen ben er blij mee.En na regen komt zonneschijn en zeker vandaag want
    Paul van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.Maak er samen maar een hele fijne dag van.
    En nu maar wachten op je anderen verhalen.

Heel veel groetjes Mam.

• 21 Oktober 2013 - 17:02

Albert:

Hoi Angelique en Paul,

Veel plezier met die nattigheid. En als je terug komt, dan ben ik er nog (denk ik).

groet,
    Albert

• 21 Oktober 2013 - 17:34

Martijn :

Jammer dat je mijn maat niet hebt opgenomen , heb namelijk ook een pakske nodig als directeur afvalbedrijf Waalre . Gewoon lekker genieten van al wat voorbij komt.
    Paul proficiat.

Groetjes martijn

• 21 Oktober 2013 - 18:48

Marion Beelen:

Hallo Angelique en Paul,

Ik zit er weer klaar voor dus laat maar komen die prachtige reisverslagen..
    Heel veel plezier samen en Paul proficiat met je verjaardag...

Groetjes uit Valkenswaard.

• 21 Oktober 2013 - 19:08

Riet:

Hoi Paul.
    Hieperdepiep hoera. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Een hele fijne en gezellige dag. Angelique jij ook proficiat met Paul.
    Heel veel plezier en ik ben benieuwd naar jullie volgend verslag.

Groetjes Riet

• 21 Oktober 2013 - 19:57

Liset:

Hoi Angelique, heel veel plezier en een hel fijne vakantie met je boyfriend Paul. Jullie staan er met de feestdagen dus helemaal pccobello bij, strak in het pak!
    Have fun daaro, dan llezen wij hier wel hoe het jullie vergaat.i
    Groetjes uit Veldhoven.

• 21 Oktober 2013 - 20:22

Linda:

Hey lieve Angel en Paul,

we hadden elkaar al zo lang niet gesproken dat ik er geen erg in had dat jullie nu heerlijk samen op reis zijn! Wat gaaf zeg! Ben heel benieuwd wat jullie van Cambodja vinden. De komende weken zeker niet aan het werk en de reorganisatie denken nee!! Genieten van jullie reis :)) We spreken daarna gauw weer af, wil alle verhalen weer horen en foto's zien!

Liefs Lin

• 21 Oktober 2013 - 20:27

Merla:

He daar in het verre oosten! Altijd leuk weer die verhalen! Ik wacht weer op de volgende.
    Veel plezier met zijn tweeën!
    groet Merla

• 21 Oktober 2013 - 20:27

Merla:

Veel plezier met zijn tweeën!
    groet Merla

• 22 Oktober 2013 - 08:07

Cable Guy:

Hee A&P,

No worries over Waalre hee!! Ik ken Cambodja alleen van de Vietnamoorlog (Rode Khmer, Polleke Pot, Killing Fields enzo...), maar via jullie verslagen hoop ik er wat meer van te leren.

Wij houden het hier wel draaiend, jullie daar lekker avonturieren!!

Chum riep leah (=moet je intussen weten)!!

Dave

• 22 Oktober 2013 - 10:02

Marion:

Ha Angelique en Paul,

Wat een mooi verhaal weer, het voelt alsof je er zelf bij bent.
    Ik ben erg benieuwd naar je mooie pak!
    Ik hoop wel dat het weer een beetje beter wordt, maar dat zal wel goed komen.
    Heel veel plezier en vooral genieten!!!

Groetjes Marion

• 22 Oktober 2013 - 21:49

Pascal:

Hey Angel,

Nou geniet er van! En ik heb het helemaal gelezen hoor ;-) En inderdaad.....tuk tuk tuk, tempel in tempel uit, kleding zaak in kleding zaak uit.....zeer herkenbaar.....

Cheers,
    Pascal

PS: Ga er maar vanuit dat ik er gewoon ben als je terugkomt hahaha.

• 22 Oktober 2013 - 22:19

Monique:

Hoi Angelique,
    Leuk, je bent weer op reis!
    Ik zit dit keer gewoon in NL, en heb geen reizen in de planning staan. Maar, ik geniet graag mee via deze weg.
    Wat je schrijft over Bangkok herken ik nog wel van 13 jaar geleden....ben erg benieuwd hoe Cambodja is. Veel plezier en goede reis,
    Monique