Koh Kong - Reisverslag uit Kaôh Kŏng, Cambodja van Angelique Ham - WaarBenJij.nu Koh Kong - Reisverslag uit Kaôh Kŏng, Cambodja van Angelique Ham - WaarBenJij.nu

Koh Kong

Blijf op de hoogte en volg Angelique

05 November 2013 | Cambodja, Kaôh Kŏng

Zoals gebruikelijk hier, worden we weer opgehaald met een tuktuk om vervolgens naar het busstation gebracht te worden. Om 8 uur verlaten we de hoofdstad van Cambodja waar je eigenlijk alleen naar toe moet gaan als je iets meer van de geschiedenis van Cambodja wil weten en de gruwel daden van de Rode Khmer. Wij laten het achter ons om verder te reizen naar Koh Kong. Met uitzondering van 1 weg zijn er bijna geen wegen waar je over kunt reizen. De andere wegen worden in de regentijd zelfs voor crossmotoren moeilijk tot bijna onmogelijk berijdbaar. Het eerste stuk vind ik er erg goed uitzien dus ik begrijp niet zo goed waar iedereen het over heeft. Maar dan komen we door het tropisch regenwoud. En de geasfaleerde weg is op sommige (lange) stukken gewoon weg. Nu begrijp ik ook waarom er weinig bussen gaan. Sommige durven gewoon niet, want dat wij niet vast zijn komen te zitten is echt een wonder. Er rijdt een personenauto voor ons en die heeft alle passagiers uit laten stappen zodat hij makkelijker door de modder komt. Het is te vergelijken met een motorcrosscircuits. We worden helemaal door elkaar geschud in de bus en houd mijn hart iedere keer vast als hij door een diepe modderpoel moet. We moeten wel wat over hebben om de maagdelijke wouden, ongerepte stranden en heldere stroomversnellingen te zien. En we worden trouwens nu ook al getrakteerd op een prachtig uitzicht van jungle en rivieren. Maar helaas ook hier weer worden stukken jungle gekapt voor plantages, dit keer mangoplantages. We komen na 7 uur in de bus gezeten te hebben aan. En inderdaad het plaatsje steld niet veel voor. Er loopt 1 hoofdweg en een paar zij wegen die bij het water uitkomen. We komen al snel bij de markt en lopen daarna naar het water. Hier komen we ook een Amerikaan tegen die hier al een tijdje zit. Hij verteld dus ook inderdaad dat er vorige week nog geen bussen reden hier naar toe. Er waren er een paar vast komen te zitten en er waren ook veel auto's kapot gereden op deze wegen. Het had dan ook zoveel geregent dat er geen doorkomen aan was. Hij verteld veel van de omgeving en dat ook dit gebied weer wordt bedreigt. Er leven hier ontzettend veel dieren, zelfs bedreigde diersoorten, maar ook hier heeft de regering het weer voor 100 jaar verpacht. Er zijn nu al een aantal eilandjes die echt prachtig waren maar nu al zijn volgebouwd met resorts. Er zijn er ook nog in het begin stadium want ze zijn al verhuurt aan China en Rusland maar er staat nog niet zoveel op. Erg jammer hoor, dat ze hier helemaal niets om natuur geven en alleen maar om geld. Zo is er ook een gebied in de jungle bij de rivier voor 25 jaar verhuurd aan China. Deze wil er een dam bouwen. En dan niet voor de energie die ze ervan kunnen opwekken, want dat is blijkbaar niet rendabel, maar voor het hout! In dat gebied mogen ze dus doen wat ze willen en het hout leverd heel veel geld op en omdat ze een vergunning hebben is het hout goedgekeurd en krijgt een stempel. We gaan weer eten en voor 1 dollar heb je hier al een hoofdgerecht dus nemen we er ook nog maar een soep bij voor 1 dollar. Eigenlijk is het toch spotgoedkoop, evenals de slaapplekken die we hebben gehad. Daar tegenover staat dat de entree van sommige bezienswaardigheden belachelijk hoog zijn. Voor morgen hebben we een excursie geboekt dus we gaan maar weer snel naar bed.
Om 7 uur worden we opgehaald en bij een restaurantje afgezet om te ontbijten. Want we hebben een hele goede hostel gevonden maar deze serveert geen ontbijt of eten. En om 8 uur gaan we dan met de boot naar Koh Kong Island wat 2,5 uur varen is. Koh Kong Island is verrassend groot, met maagdelijke stranden en een ongerept achterland. En hier is dus echt niets te vinden, als je hierheen gaat moet je zelf alles meenemen. Dit is nog een militaire basis dus vandaar dat hier niets gebouwd mag worden. En ik hoop dat dat ook zo blijft. Wij gaan hier de dag door brengen met snorkelen en luieren. Omdat het een week geleden hevig had geregend is het water nog een beetje troebel maar het is hier heerlijk zwemmen en het strand mag er ook zijn. Dan krijgen we ook nog een heerlijke bbq. Met weinig spullen maken ze hier de lekkerste maaltijden klaar. En na nog wat gezwommen te hebben moeten we dan toch helaas vertrekken. We brengen nog een bezoek aan de mangroves maar vanuit de boot ziet het er prachtig uit maar als we er dan worden afgezet om er doorheen te lopen vind ik het toch wel erg teleurstellend. Ook hier zie je weer overal plastic en troep. Dit stuk waar de toeristen mogen lopen wordt niet goed bijgehouden. We varen weer terug en worden nog getrakteerd op een prachtige zonsondergang. Dit is een perfecte afsluiting van onze dag.
Ook vandaag gaan we op pad voor ons ontbijt want om kwart over 8 worden we opgehaald om de rijkdommen van de natuur van het achterland te verkennen. We varen 1,5 uur met de boot langs mangroves en zien op de achtergrond het imposante Cardamomgebergte. Dan houdt de rivier op en moeten we aan land. Ik zie geen pad maar gelukkig onze gids wel. Het is een zeer dichte jungle en hij gebruikt zijn kapmes regelmatig. Dan komen we na een erg stijle klim bij een prachtig uitzicht. We zien de rivier die we hebben bevaren. Wat is dit mooi en ik had niet verwacht dat we al zo hoog waren geklommen. Als we stil staan begint het zweten pas echt, mijn kleren zijn helemaal nat. We lopen snel door want zodra je stil staat komen de muggen. En er zijn nog een aantal ongenodigde gasten meer: bloedzuigers. Wat zijn dat vervelende kleine wormpjes. Je moet ze snel verwijderen want anders blijven ze zitten. En er zitten er hier heel veel. Brrr, waar ben ik aan begonnen. En dan heb ik het nog niet over de spinnen en de slang die we tegen zijn gekomen. Maar dan zien we ineens een prachtige waterval. Het is hier wel uitkijken want het is spekglad. We gaan in en op de waterval. Wat is het water hier lekker verfrissend. De gids zegt dat we nog hoger kunnen lopen om meer van de waterval te zien. Oke, dat gaan we dan proberen maar op mijn blote voeten door de jungle vind ik niet zo prettig dus ik probeer ook een stuk door het water te gaan. Er staat een behoorlijke stroming en ik stoot een aantal keer goed mijn been. Maar hij heeft gelijk ook hier hebben we weer een prachtig uitzicht en een stuk verder zie je weer een waterval. Hij vraagt of we nog verder willen want een stuk verder kun je onder een waterval zitten. Maar we vinden het hier wel ver genoeg, want we moeten die glibberige weg ook weer terug. Het is hier werkelijk prachtig en ik hoop dat dat nog lang zo zal blijven. Dit is in iedergeval een pad die je niet zomaar vindt zonder gids. We gaan weer terug naar de eerste waterval om daar wat te eten. Wat een geweldige plek om je lunch te eten. Maar dan moeten we weer verder dus verlaten we ook deze prachtige plek weer. Het pad is niet echt makkelijk te noemen met al die gladde stenen en je moet goed opletten waar je je voeten neerzet. Dan komen we weer bij een open plek aan bij het water. We moeten over 2 bamboe stokken/latten een klein watervalletje oversteken, hier wil je niet vallen. En als we aan de overkant zijn mogen we weer een duik nemen. Daarna is het niet meer zover naar de boot toe en kunnen we weer 1,5 uur uitrusten. Dit was een redelijk zware dag maar wel een erg mooie dag. En die sluiten we af door bij de rivier te gaan eten. Hier worden 's avonds weer eettentjes opgezet en kun je weer voor erg weinig eten. Het is alleen jammer dat ze geen engels kunnen en we niet weten wat we eten. Maar het is lekker en spotgoedkoop. We lopen in het donker naar huis want van straatverlichting in Cambodja hebben ze nog nooit gehoord. Dit is een lekker rustig stadje en ik ben benieuwd wat we in onze volgende bestemming aan zullen treffen.
Na ons ontbijt staat de tuktuk weer klaar om ons naar de bus te brengen. Dit keer hoeven we maar 5 uur in de bus te zitten maar moeten we wel een keer overstappen naar een mini busje. En daar ben ik niet zo blij mee want die vervoeren echt alles. Maar eerst gaan we 4 uur hobbelen in de grote bus. En het valt heel erg op dat er in deze bus maar erg weinig lokale mensen zitten. Normaal gesproken zijn wij zowat de enige blanken in de bus. Je zit hier ook heel erg dicht bij de Thaise grens en veel mensen gebruiken deze route om vanaf Thailand Cambodja binnen te komen of net andersom. In deze regio zou ook heel veel prostitutie zijn. Wij hebben er niet echt op gelet maar er reizen hier wel opvallend veel mannen alleen! De busrit schiet aardig op want we hoeven nu een stuk minder te stoppen om mensen op en uit te laten stappen. Want wat ze hier allemaal mee sjouwen is echt niet meer normaal, kippen en huisraad ben ik gewend maar er gaan hier complete brommers in een busje. Wij zijn dan ook de enige die uitstappen en in een minibusje overstappen, de grote bus rijdt door naar Sihanoukville. En dat is een plek waar wij helemaal niet naar toe willen gaan, daar hebben de Chinezen en Russen alles opgekocht en het veranderd in een soort Miami beach. Wij gaan naar Kampot, maar voordat dit busje weer helemaal vol zit zijn we een uur verder. Onze tassen worden achterop het busje gebonden op een paar hele lange bamboe stokken. En die bamboe stokken lopen tot voorin de bus en steken nog een paar meter uit de bus. Dus veel plaats om te zitten heb je niet. Dat is ook de reden waarom we liever niet in zo'n busje stappen. Ze vertrekken nooit op tijd en zijn altijd veel te vol geladen. Onderweg moeten er natuurlijk nog meer mensen bij en een aantal lange latten, je vraagt je af wat ze ermee gaan doen en waarom ze het dan niet op de eindbestemming zelf kunnen kopen. Maar goed, we komen aan in Kampot en hoewel het niet zo'n groot plaatsje is lopen we maar rondjes om de hostel te vinden. Hij zou dichtbij de markt liggen maar we zijn afgezet bij de nieuwe markt en er is blijkbaar ook nog een oude markt. En het is hier dus echt bloedheet en we zijn blij als we hem eindelijk gevonden hebben. We merken dat de kamerprijzen een stukje hoger liggen dan we gewend zijn. Maar we zijn moe en die reisdagen in die warmte hakken er erg in. We nemen hem maar, het is een huisje wat erg slecht is afgewerkt hoewel het idee leuk is. We lopen naar de waterkant voor een prachtige zonsondergang en na het eten gaan we vroeg naar bed.