Het gebergte in - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Angelique Ham - WaarBenJij.nu Het gebergte in - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Angelique Ham - WaarBenJij.nu

Het gebergte in

Door: AngelgoesMadagascas

Blijf op de hoogte en volg Angelique

07 Juni 2011 | Madagascar, Antananarivo

'S morgens sta ik vroeg op om te douchen en zelfs dan staat er een warme emmer water klaar, ongelooflijk. Ik moet zeggen dat het voor ons erg primitief is maar voor hier erg luxe. Want dit is er toch wel voor de toeristen neergezet. Een wandeling 's morgens door het dorp leert me hoe de mensen echt wonen. Deze hebben geen wc, maar gaan in de natuur. Zoals ik al zei ligt het dorp prachtig. Rondom zie je prachtige bergen. Na het ontbijt splitst de groep zich in 2. Ons mam en andere krijgen een rondleiding door het dorp en gaan met de bus naar het Anjeh reservaat. En ik ga met een paar door het prachtige landschap lopend naar het Anjeh reservaat. Het is een wandeling van 10 km en we krijgen uitleg van 2 gidsen over de gebruiken van hier. Ook het landschap is totaal anders dan een dag geleden. Van heel groen zijn we nu eigenlijk naar best dor gegaan. Zelfs de reizigerspalm (een palmboom als een waaier, dat ook op een biljet staat) komt hier niet meer voor. Deze bezit namelijk veel water en dat zouden ze hier goed kunnen gebruiken. Ze verbouwen hier toch nog best wat groenten. Ze zijn er dan ook 7 dagen in de week de hele dag mee bezig om het te verzorgen. Want het water dat ze hebben moeten ze van ver halen. Hier zijn geen tuinslangen. In dit gebied zijn er dus meer veehouders en dat betekent dat we veel zebu kuddes tegenkomen. De mannen zijn in dit gebied ook niet monogaam. Ze hebben meerdere vrouwen en veel kinderen. Maar als de man overlijdt dan wordt hij begraven en nadat alles is verbrand gaan de vrouwen en kinderen uit het gebied en gaan hun eigen weg. Na deze mooie wandeling komen we aan in het Anjeh reservaat. Naast de traditionele Betsileo tombes zijn er ook heel veel ringstaartlemuren. Wat zijn dat mooie beestjes. Nu is het nog ongeveer 30 km rijden naar onze eindbestemming. De laatste 10 km moeten we in een terreinwagen afleggen en daar doen we een uurtje over. We komen aan in de Tsaranoro Vallei, midden tussen de steile graniethellingen van het Andringitra gebergte. Dit is zeker 1 van de mooiste plekjes. Hotels zijn er niet en we slapen in tenten. Maar we hoeven zeker niet met minder comfort te doen. Ik heb nog nooit in zo'n luxe tent geslapen. Het is een hoge tent met echte bedden en er is zelfs sanitair aanwezig. We richten onze tent in en gaan even de omgeving verkennen. We komen bij een meertje dat een prachtige uitzicht heeft op de Tsaranoro en de Cameleon berg. En deze laatste ga ik met een paar man beklimmen dus we gaan vroeg naar bed. En ook vroeg er weer uit want ik wil die zonsopkomst wel eens zien. Want in dit meertje heb je een mooie weerspiegeling van de bergen. Na het ontbijt, en ook deze is heerlijk (hoe krijgen ze het voor elkaar in deze primitieve keuken) gaat onze wandeling beginnen. We zijn met 6 man en de rest gaat in de dorpjes wandelen. Het is een prachtige wandeling. We beginnen op 800m en stijgen tot 1200m (volgens de LP 1425m) maar overbruggen 600m omdat we eerst een stuk afdalen voordat we echt gaan klimmen. We zien van allerlei dieren en planten en op een bepaalde plek zien we dan ook heel duidelijk hoe de berg aan zijn naam komt. Er lijkt echt een kameleon op het puntje te zitten. Hoewel het een behoorlijke klim is en sommige stukken best lastig, is de zwaarte toch eigenlijk de warmte. En dan is het hier winter, kun je nagaan. Eenmaal op de top hebben we natuurlijk een prachtig uitzicht. Het is een heel smal richeltje dus het is balanceren. Op een breder stuk van de top eten we onze lunch. En dit is een echte verrassing. De gids tovert zomaar een heerlijke pan met pasta te voorschijn. Zo genieten we van de pasta en het uitzicht. Waar maak je dit nog mee..........De afdaling is erg steil maar ook die overleven we. Na ongeveer 7,5 uur zijn we weer terug bij ons tentenkamp. En bij het avondeten komen natuurlijk de sterke verhalen. 'S nachts ga ik nog om half 3 uit mijn tent om van de sterrenhemel en de rust te genieten. Ook nu merk je dat je bij helder weer helemaal geen zaklamp nodig hebt. De sterren geven genoeg licht om goed te kunnen lopen. Echt uniek is dat.

Groetjes
Annie en Angelique

  • 07 Juni 2011 - 15:59

    Riet:

    Volgens mij ben jij je beroep misgelopen..............schrijfster. Wat kan jij je reisverslagen mooi verwoorden. Ik geniet er elke keer weer van.
    Nog veel reisplezier met je moeder samen.

    Liefs Riet

  • 07 Juni 2011 - 16:48

    Carola:

    Hoi Angelique,

    Gelukkig heb je weer internet kunnen vinden, we zijn die Amerikanen toch dankbaar, nu kan ik weer genieten van je fantastische verhalen. Ik had ze al 1 week gemist maar nu 3 tegelijk, dat leest lekker. Hoop als je terug bent ook de foto's te mogen bewonderen zodat ik kan zien wat ik nu allemaal lees. Lijkt me geweldig daar, helaas voor mij niet weggelegd maar daarom geniet ik van jouw verhalen. Verheug me nu al op het volgende verhaal, hoop dat er nog iets komt voordat je weer naar Nederland komt.

    Liefs Carola

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Angelique

Actief sinds 12 Mei 2011
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 85699

Voorgaande reizen:

16 Mei 2019 - 10 Juni 2019

Georgië

14 Oktober 2013 - 18 November 2013

On the move agian

28 November 2012 - 04 Januari 2013

Weer terug naar het backpacken!!

25 Mei 2012 - 15 Juni 2012

Een totaal andere vakantie

08 December 2011 - 07 Januari 2012

Terug naar Midden-Amerika

22 Mei 2011 - 14 Juni 2011

Madagascar

Landen bezocht: