Santa Catalina - Reisverslag uit Santa Catalina, Panama van Angelique Ham - WaarBenJij.nu Santa Catalina - Reisverslag uit Santa Catalina, Panama van Angelique Ham - WaarBenJij.nu

Santa Catalina

Door: AngelgoesMadagascas

Blijf op de hoogte en volg Angelique

02 Januari 2012 | Panama, Santa Catalina

Vandaag gaan we het rustig aan doen. We gaan vandaag naar Cerro Punta. Dit ligt op een hoogte van 1970 meter in de krater van een uitgedoofde vulkaan, omringd door bergen. Maar om er te komen moeten we eerst naar David terug, er zijn hier maar weinig wegen en alles gaat eigenlijk via deze stad. Het neemt ongeveer 3,5 uur in beslag om er te komen. Maar waar we eigenlijk voor komen zien we niet. Hier zouden Tiroler huizen staan met veel houtsnijwerk. Ik denk dat ze een ander beeld hebben van een Tiroler huis dan wij. Maar goed, er staan wel een paar mooie huizen. Ook is dit het centrum voor het fokken van volbloedpaarden en van het verbouwen van veel groenten, bloemen en aardbeien. En dat zien we ook. Overal zijn verkooppunten voor groenten. We stappen uit in Cerro Punta en lopen door ¨Nueva Suiza¨ en Bambito. En dan zien we aardbeien te koop. Laten we ze even proeven. Blijkt die boer vroeger in Nederland gewerkt te hebben bij Wolf en Wolf. We krijgen hele verhalen en fotoalbums te zien. Hij heeft zelfs een boek van Holland. Echt onwijs leuk om dat hier te zien. Later lopen we langs de forellen kwekerij ¨Truchas de Bambito¨. En dan besluiten we maar weer een bus terug te nemen want het is nog een hele trip terug. Onderweg zien we de vulkaan Barú weer liggen. Van deze kant vind ik hem mooier en ook beter te zien dan vanuit Boquete. En wat is hij toch hoog. In de bus terug zien we nog steeds mensen met kerstcadeau´s sjouwen. Blijkbaar gaat het na kerst gewoon door. We hebben van een hostelgast een tip gekregen waar we vanavond kunnen gaan eten. En dat blijkt een zeer goede tip te zijn. Voor $ 3,00 krijgen we een heerlijke maaltijd met een gratis juice. Deze hadden we zonder de tip nooit gevonden. En onder het genot van de klanken van de saxofoon vallen we in slaap. Met pijn in ons hart verlaten we Boquete. Dit is echt een geweldige plek. Het stadje op zich steld niet veel voor maar de omgeving is super mooi en vanuit hier is veel te doen. De mensen hier zijn relaxed en er komen ook heel veel leuke mensen. Sommige blijven soms voor 3 maanden of zelfs langer. Het is moeilijk om van dit stadje afscheid te nemen. Maar we moeten helaas door. En het wordt een erg lange reisdag. We hebben besloten om oudjaarsavond en nieuwjaarsdag aan het strand door te brengen. Dus we nemen de bus naar Davis en dan nemen we een zeer luxe bus naar Santiago. Het is niet mogelijk om direct naar Soná te reizen. Erg jammer want dit kost erg veel tijd. Maar omdat het een luxe bus is gaan we wel snel en stoppen we zelden. In Santiago aangekomen moeten we eerst naar een andere terminal. Een vriendelijke Panamees helpt ons om een taxi te zoeken want we zijn ineens met 5 man die naar Santa Catalina gaan. Vanaf deze terminal gaan we naar Soná en dan moeten we daar onze laatste bus nemen naar Santa Catalina. Maar deze gaat maar 3x per dag. En als hij arriveerd blijkt hij pas erg laat te vertrekken. Dus we nemen een taxi en omdat we met veel man zijn hebben we een goede prijs voor een rit van 1,5 uur. We rekenen $ 10,00 de man af. Onderweg hebben we al steeds poppen gezien die bij mensen voor de deur en in de tuin staan. Je kunt ze vergelijken met een Abraham en Sara. Deze blijken een traditie te zijn. Ze zijn gevuld met kranten en wensen en worden om 12 uur aangestoken en dat zou geluk brengen. Nou ik wil er nu wel 1 aansteken, want we hebben 9 uur gereisd en er is geen slaapplek te vinden. Het is ook een super klein en leuk plaatsje. In veel boeken staat hij niet vermeld. Dus het is een beetje een ¨off the map¨ plaatsje. Maar de echte backpackers weten het dus wel te vinden. Na een tijdje rondgelopen te hebben wordt er 1 kamer voor ons vijfen aangeboden voor $ 40,00. Tja, wat doe je dan. We nemen hem om onze tassen neer te zetten en zullen dan maar ergens in een hangmatje slapen. Het is toch nieuwjaarsavond dus veel slapen zullen we niet. Maar om een kamer voor morgen te vinden valt ook nog niet mee..... Nou ja, dat zien we dan wel weer. Eerst naar het strand waar oud en nieuw gevierd wordt. Er zijn grote vuren aangestookt en iedereen staat erom heen te dansen op de muziek. Dit is echt te gek. En dan om 12 uur echt prachtig vuurwerk. Dit hadden we niet verwacht. En dan zo dichtbij. Alle regels die er in Nederland zijn zijn er hier gewoonweg niet. De hemel licht op met het mooiste vuurwerk en iedere keer zie je de strand en zee op de achtergrond. Het feest gaat ongetwijfeld nog lang door maar wij gaan om 3 uur toch maar ons hangmatje opzoeken. Het zijn geen slaaphangmatten dus dat merken we als we ´s morgens buiten wakker worden. We willen eigenlijk naar het grootste eiland van Panama ¨Isla de Coiba¨. We hebben gisteren al rond gevraagd maar niemand gaat. Maar ik heb gisteren heel veel vallende sterren gezien. En je weet wat dat betekend. Dus ja, we hebben geluk en we vinden iemand die ook een boottocht wil maken en we kunnen dus mee JOEHOEEEE. Die kamer zoeken zien we na de boottocht wel weer. Het is vanaf Santa Catalina 1,5 uur varen (nou ja, we vliegen eigenlijk over het water). Het is prachtig weer en we hebben prachtig uitzicht op de vele kleine eilandjes en op het vaste land. En dan zien we al heel veel dolfijnen. Dat belooft een mooie dag te worden. Het Parque National Coiba bestaat sinds 1992. Hier gaan we een half uur wandelen want de rest van het eiland is niet toegankelijk. Er zitten echt heel veel dieren maar wij horen ze alleen maar. En dan gaan we snorkelen. Wauw, dit doet me denken aan de San Blas. Wat is het hier prachtig. Het koraal is wel niet zo prachtig als in de San Blas maar het is niet alsof we in een aquarium zwemmen. Ik heb nog nooit zoveel verschillende vissen gezien. Ze zijn groot, klein, lang, dun, dik etc. En ze zwemmen in groepjes om en langs je heen. Ik kan ze bijna aanraken en dan zie ik ineens een haai. Nee 2, nee 3, nee een hele boel. BRRR. Ik zwem bij de haaien. Het zijn dan maar witpuntrifhaaien maar toch. Rustig adem halen en dan vergeet ik foto´s te maken. Nou ja ik heb er 1 op de foto gekregen. We gaan nog op 2 andere plekken snorkelen en worden ook nog even op een bounty eiland afgezet. Dit is ook paradijs. Vergeet Bocas, dat is echt vergeleken met dit 3 keer niets. Veel te toeristisch en niet mooi. Nee, hier is het nog prachtig. Geen toerist te zien alleen maar backpackers. En ja daar zit echt verschil in. We komen helemaal gelukkig terug. En dan worden we weer wakker. We moeten onze slaapplek nog vinden. Maar ook dat zit mee. We hebben geluk. We hebben een bed gevonden en er is zelfs een douche bij de dorm. Zelfs die hadden we gisteren niet voor $ 40,00 !!. Nou, dat moet gevierd worden. We gaan bij een gezellig strandtentje langouste eten. Waarschijnlijk voor de laatste keer. Onze eerste dag van het nieuwe jaar kon niet beter beginnen en eindigen.

GELUKKIG NIEUWJAAR

FELIZ AÑO

• 03 Januari 2012 - 07:22

Albert:

Een heel gelukkig en voorspoedig 2012 gewenst!

• 03 Januari 2012 - 10:58

Linda:

FELIZ AÑO!!! Wat een bijzondere manier om zo oud op nieuw te vieren. Het klinkt geweldig. Geniet er nog lekker van. Het nieuwe jaar is voor jullie in ieder geval goed gestart! Liefs Linda

• 03 Januari 2012 - 14:27

Riet:

De beste wensen voor 2012 en ik hoop nog vele reisverhalen van je te mogen lezen. Geniet nog van je dagen

• 03 Januari 2012 - 21:04

Simon:

Och, och... dat wordt afzien in de toekomst als je met je buurtjes en familie in de kou bij het slaan van 12 's nachts naar het verplichte vuurwerk staat te kijken en daarna terug naar de even verplichte oliebollen en appelflappen... Gekheid natuurlijk, maar jij belééft jouw jaarwisseling!!
    Nog veel plezier enne Feliz Ano!