Het wilde westen - Reisverslag uit Ranohira, Madagascar van Angelique Ham - WaarBenJij.nu Het wilde westen - Reisverslag uit Ranohira, Madagascar van Angelique Ham - WaarBenJij.nu

Het wilde westen

Door: AngelgoesMadagascas

Blijf op de hoogte en volg Angelique

08 Juni 2011 | Madagascar, Ranohira

Helaas verlaten we deze spectaculaire plek alweer. Nog één zonsopkomst dus vroeg eruit want die is werkelijk prachtig. Met 4 man gaan we vroeger dan de rest ontbijten want we gaan 10 km wandelend terug naar het dorpje. De rest komt na met de truck. We komen onderweg mensen tegen die een praatje maken en een paar insecten die toch een stuk groter zijn dan in Nederland. Na 2 uur wandelen stappen we in de bus om naar onze volgende bestemming te gaan. We slapen net buiten het stadje Ranohira. We slapen in soort bungalows met traditionele gras dakjes. En omdat we vroeg in de middag aankomen en jawel ze hebben een zwembad, duiken we erin. Maar omdat de buitenlucht erg warm is voelt het water ijskoud aan. We hebben een heel eind door een dorre bedoening gereden. Het lijkt een beetje op een steppe. Er zijn geen bomen alleen hoog gras, echt bizar. En heel af en toe een mooie rotsformatie. Het wordt hier ook wel het wilde westen van Madagascar genoemd. Dus ik ben heel benieuwd naar het Isalo National Park waar we morgen naar toe gaan. Isalo is een woest rotsgebergte vol prachtige kloven en ze zeggen een van de mooiste gebieden van Madagascar. In dit gebied leven de Bara's. En deze nemen de fady, zogenaamde regels die gedicteerd zijn door de voorouders, erg serieus. Hier is het dan ook echt verkeerd om naar een graf te wijzen. Het is soms best lastig met al die verschillende bevolkingsgroepen en verschillende fady. We vertrekken vroeg en het is dan nog mistig. En als we bij het park aankomen zitten de ringstaartlemuren ons op te wachten. We krijgen hier ook uitleg dat het traditie is dat als een Bara met een vrouw wil trouwen hij eerst een zebu moet stelen. En dat ze ook niet meer in dit gebied mogen leven. Maar ze gebruiken de grotten nog wel. Hier begraven ze de familie. Eerst in een laag graf tot het lichaam ontbonden is en daarna in een veel kleiner kistje gaan de zuivere botten in een hoog graf. Hier komt heel de familie bij kijken en wordt er veel (zelf gestookte rum) gedronken. Voorbijgangers worden ook uitgenodigd om mee te doen. Maar aangezien het erg sterk is wordt dat afgeraden. Mocht je toch een druppel willen proeven ben je verplicht alles mee te drinken met alle risico van dien. Het beste om respect te tonen en niet te hoeven drinken is om een paar druppels op je handen te doen en deze over je hoofd wrijven. We lopen verder door een weids landschap van grillig geërodeerde, witte zandsteenformaties. Na 4 km komen we bij een natuurlijk zwembad (piscine naturelle). We kunnen het niet laten en duiken erin. Wat is het hier prachtig. Het is een afwisselend landschap met veel flora en fauna. Het overgrote deel (80-90 procent) van de naar schatting tienduizend plantsoorten en de meerderheid van de diersoorten, komt alleen op Madagascar voor en nergens anders. Dat zien we hier dan ook. We moeten ongeveer 3 km lopen naar een kampeerplek en zien onderweg veel vetplanten en vogels. We hebben zelfs een vogel gezien die alleen maar in dit gebied voorkomt. Verder vond ik de olifantenpoot boom heel grappig en ook de krokodillenboom die schors heeft wat lijkt op een krokodil. Op de kampeerplaats wilde we gaan lunchen. Maar de lunch die we hadden gekocht ging er wel erg snel vandoor. Voor we het wisten kwam er een lemuur het zakje met broodjes weg pikken. Deze was niet schuw maar heel brutaal. Toen zijn we maar bij de rivier gaan zitten eten. Ook hier waren we niet veilig. Ik had een banaan en die wilde hij ook. Ik moet zeggen dat hij stevige pootjes heeft maar ik heb gewonnen. We zijn verder door een kloof gelopen en zagen hier de Sifaka's. Deze laten zich niet snel zien dus we hebben echt geluk gehad. Ze zijn heel mooi wit. Een klein groepje loopt door naar 2 watervalletjes. Het is echt een prachtige wandeling door de kloof. Het is een schitterende dag geweest. We hebben diverse landschappen op 1 dag gezien. Zowel kale vlaktes als prachtige bergen, canyons, oases, watervallen enz. We hebben er wel wat kilometers voor moeten lopen maar zeker de moeite waard. Ik heb het al eerder gezegd maar zal het zeker nog vaker zeggen. Wat is het hier mooi. De smalle ravijnen en door wind en water gesculptuurde rotsen geven een speciaal karakter. Het is elke dag alsof je in een sprookje bent.

Groeten Annie en Angel